Over ons

Wie is Fredair?

Frederik Kohnen

meer dan 30 jaar ervaring


Uw piloot, Frederik Kohnen, begon als crewlid in 1980 bij het duitse heteluchtballon bedrijf Gefa-Flug.
- In 1983 startte hij met zijn piloten opleiding. Frederik kreeg toen les op een engelse Thunder & Colt heteluchtballon. Theorielessen volgde hij bij de R.A.F (Royal Air Force) op de Britse luchtmachtbasis in Mönchengladbach (D). Het praktijkexamen werd afgenomen door een test- en gevechtspiloot van de R.A.F. 
- In 1986 haalde Frederik zijn (Brits)brevet en ontving meteen het lidmaatschap van de BBAC (British Balloon & Airship Club).
- In 1990 werd FREDAIR in Vaals (NL) opgericht. De eerste ballon was een Cameron 120 (max. 5 passagiers). De FREDAIR ballon.
- Deze werd in 1993 vervangen door een grotere Cameron 180 (max. 8 passagiers). De rode Nissan Huppertz ballon.
- Een nieuwe sponsor in 1996. De Cameron 180 werd vervangen door een nieuwe Thunder & Colt 180. De rode Bock ballon.
- In 2006 werd de Thunder & Colt 180 onverwacht afgekeurd. Binnen 3 dagen werd een vervangende ballon gevonden en opgehaald bij Oscair in Stockholm. Een grote donker blauwe Cameron 210A
- De universiteit van Aken (RWTH) werd in 2008 ballonsponsor. Sindsdien wordt er met een nieuwe Ultramagic T-210 met RWTH logo gevaren.

Inmiddels is Frederik een van de meest ervaren piloten in de regio en is hij instructeur voor commerciële ballonnen ofwel: Flight Instructor FB (Free Balloons) Commercial Balloon License voor zowel Nederland als Duitsland.

Een stukje techniek


Een luchtballon is een luchtvaartuig waarbij een mand, die plaats biedt aan de passagiers, opstijgt, hangende aan een ballon met warme lucht ('envelop') die lichter is dan lucht. Het geheel wordt voortbewogen door de wind. De horizontale voortbeweging van de luchtballon hangt af van de windrichting, slechts de verticale (stijgen en dalen) en een draaiende beweging (roteren) kan door de ballonvaarder worden beïnvloed. 

De lucht in een heteluchtballon wordt verhit tot een temperatuur van ongeveer 100 graden. De envelop wordt voor de start op de grond uitgespreid, met de mand op zijn kant. Met een grote ventilator blaast men koude lucht naar binnen, waardoor het omhulsel bol gaat staan. Daarna ontsteekt men de gasbranders die de lucht in de ballon verhitten, zodat hij omhoog komt, de mand rechtop trekt en met de inmiddels ingestapte passagiers het luchtruim kiest.

Aan de mand van een heteluchtballon hangen geen zandzakken. Om te stijgen verhit de ballonvaarder de lucht in de ballon. Doet hij de gasbranders uit, dan zal de lucht langzamerhand afkoelen, zodat de ballon weer daalt. Eventueel kan het dalen versneld worden door een ventiel bovenin open te trekken, zodat de warme lucht ontsnapt.

De luchtballon


De heteluchtballon werd op 4 juni 1783 door Joseph en Étienne Montgolfier gedemonstreerd. Hun ballon was van doek gemaakt en gevoerd met wit papier. Het papier was bestreken met aluin als brandwerende laag en het werd bijeengehouden met ongeveer 2000 knopen. De ballon was onbemand en overbrugde een afstand van 2 km.

Op 19 september 1783 lieten de broers de eerste ballon met passagiers opstijgen. De vaart van een schaap, een haan en een eend vertrok vanuit Versailles en duurde 8 minuten. De ballon, beplakt met behang, bereikte een maximale hoogte van 500 meter en vloog 3,5 km ver. Het voorstel om een koe op te laten stijgen, zodat er nog vlees zou zijn als de "machine" te pletter viel, haalde het niet.

Op 21 november 1783 maakten voor het eerst in de geschiedenis twee mensen een luchtreis, namelijk Jean-François Pilâtre de Rozier en markies François Laurent d'Arlandes. Het vaartuig bereikte een hoogte van 90 meter. Na 25 minuten landde de ballon veilig 8 km verderop.

In het Frans wordt de heteluchtballon daarom nog steeds Montgolfière genoemd. En worden passagiers na de vaart in de "adelstand" verheven. 

De vaart


Frederik Kohnen maakt samen met u een afspraak voor een ballonvaart vanaf een bepaalde startplaats.
Op de dag van uw geplande ballonvaart nemen wij telefonisch contact met u op. U hoort dan van ons of de vaart,  i.v.m weersomstandigheden,  wel of niet door kan gaan. Mocht deze worden afgelast, dan plannen wij meteen een nieuwe datum.

Gaat de vaart door dan komt u op eigen gelegenheid naar de startplaats. Wij heten u dan van harte welkom en leert u ook uw medepassagiers kennen. Als laatste check zal de piloot, voordat we samen de ballon gaan opbouwen, altijd uit voorzorg eerst nog contact opnemen met de meteodienst en zelf de windsnelheid en windrichting controleren. Zijn de weersomstadigheden dermate verandert (slecht) of gaan ze het komende uur sterk veranderen, dan kan alsnog besloten worden de vaart niet te laten doorgaan. Desondanks kan het voorkomen dat u toch een andere ballon in de lucht zult zien. Meestal zijn het a) kleinere ballonnen of b) varen ze (op eigen risico) met hogere windsnelheden. 
Bij Fredair willen we u laten genieten van een ballonvaart en samen met u rustig kunnen landen.

Zijn alle factoren in orde dan gaan we samen met u de ballon startklaar maken en ontvangt u voorafgaande de start uitgebreide veiligheidsinstructies.

Tijdens de vaart hoeft u alleen te genieten van het uitzicht en de rust. Luister naar de "aardse" geluiden. Kijk naar de miniatuur wereld onder je. Graag vertellen we u tijdens de vaart ook de werking van de ballon.
Na een veilige landing breken we samen de ballon af en bergen we alles samen op. Hierna volgt een kleine feestelijke plechtigheid. U ontvangt een "adelijke" titel, een luchtdoop en een mooi certificaat.
Share by: